Polskie prawo dość szczegółowo określa możliwości pracy dla byłych żołnierzy. Kwestia ta jest precyzowana przede wszystkim w art. 235. ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655 i 974) żołnierz zwolniony z zawodowej służby wojskowej z powodu, o którym mowa w art. 226 pkt 3 i 10 oraz art. 228 ust. 1 pkt 3, 5 i 11, który pełnił zawodową służbę wojskową co najmniej przez 10 lat, ze względu na szczególny charakter wykształcenia, doświadczenia wojskowego i wiedzy specjalistycznej korzysta z pierwszeństwa w zatrudnieniu na stanowiskach związanych z obronnością kraju w administracji publicznej.
Tłumacząc język ustawy, były żołnierz mający prawo do korzystania z uprzywilejowanej pozycji jeżeli chodzi o zatrudnienie w wymienionych sektorach, musi zostać zwolniony ze służby wojskowej z przyczyn niezależnych. Do tych ostatnich zalicza się przede wszystkim wszystkie te przyczyny, które leżą po stronie wojska, a więc na przykład redukcję etatów, likwidację danej jednostki wojskowej i tym podobne,
Dodatkowo, na bazie wskazanych przepisów Prezes Rady Ministrów wydał rozprządzenie precyzujące znacznie terminu "pracy związanej z obronnością kraju. Według owego rozporządzenia „stanowiskami pracy związanymi z obronnością kraju są stanowiska, na których zakres czynności pracownika obejmuje realizację zadań obronnych wynikających z ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1459) oraz innych ustaw i wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych”
Następnie przepisy precyzują charakter stanowisk, w przypadku których były żołnierz posiada pozycję uprzywilejowaną w procesie rekrutacji. Do stanowisk tych zalicza się więc między innymi stanowiska inspektora, referenta, dyrektora departamentu lub innej komórki organizacyjnej w poniżej wymienionych instytucjach"
- Administracja publiczna, ze szczególnym uwzględnieniem
- Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
- Urzędów bezpośrednio współpracujących z ministerstwami,
A także:
- Stanowiska przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów
- Urzędy Cnetralne organów administracji rządowej
- Urzędach Wojewódzkich, komendach, inspektoratach itp
- Inspekcji i straży wojewódzkich a także powiatowych
- Urzędach Gmin, Starostwach powiatowych oraz Urzędach Marszałkowskich
- Jednostkach organizacyjnych, które albo bezpośrednio podlegają Prezesowi Rady Ministrów albo też są przezeń nadzorowane
- Oprócz tego, do stanowisk, w przypadku których byli żołnierze spełniający wymogi określane w przepisach posiadają uprzywilejowaną pozycję w procesie rekrutracji, zalicza się także:
- Organy niezespolonej administracji państowej
- Centralne organy administracji rządowej oraz administracji województw
- Organy samorządu terytorialnego
- Stanowiska kierownicza w zakresie służb, inspekcji oraz straży powiatowych i wojewódzkich
- Stanowiska specjalistów do spraw lotniskowych oraz specjalistów zajmujących się kierowaniem ruchem lotniczym, wyłącznie w odniesieniu do lotnictwa cywilnego
- Samodzielne stanowiska pracy związanej ze sprawami obronnymi lub też inną działalnością na rzecz szeroko rozumianej obronności państwa
- Odpowiednie stanowiska w sądach powszechnych, prokuraturach a także w Służbie Więziennej
- Stanowiska pracy w firmach wykonujących pracę związaną z obronnością państwa
- Stanowiska pracy w jednostkach organizacyjnych, które podlegają Ministrowi Obrony Narodowej lub też są przez niego nadzorowane
- Stanowiska pracy w poszczególnych, określanych przez przepisy komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej